2 juni 2026

Noem het de oude bestuurscultuur – Liever in de openbaarheid dan achter gesloten deuren

Leefbaar Gemeentebelangen heeft kennisgenomen van het concept-coalitieakkoord 2026-2030.

Wij herkennen veel van de ingezette koers en zien op hoofdlijnen vooral continuïteit met de afgelopen bestuursperiode. Tegelijkertijd zien wij ook onderwerpen waar volgens ons belangrijke keuzes, uitwerkingen en onderbouwingen ontbreken. Daarover gaan wij graag het politieke gesprek aan.

Opvallend is dat in het akkoord meerdere keren wordt gesproken over een nieuwe bestuursstijl, samenwerking, openheid en participatie. Welke concrete veranderingen daarmee worden beoogd, waarom deze nodig zijn en wat inwoners en raad daarvan gaan merken, blijft voor ons onduidelijk.

De coalitiepartijen hebben de overige fracties uitgenodigd voor een besloten gesprek over het concept-akkoord. Leefbaar Gemeentebelangen heeft ervoor gekozen daarvan geen gebruik te maken. Wij vinden dat het debat over de koers van onze gemeente in de gemeenteraad gevoerd moet worden, zodat inwoners, maatschappelijke organisaties en raadsleden kunnen zien welke vragen worden gesteld, welke keuzes worden gemaakt en welke afwegingen daarbij een rol spelen.

Hieronder publiceren wij de brief die wij hierover aan de coalitiepartijen hebben gestuurd.

Een nieuwe bestuursstijl kondig je niet aan, die laat je zien.